Kapcsolat:
Vancsó Ödön
Email:
vancso.odon@gmail.com
Működés kezdete:
Működés vége:
Bemutatkozás:

Pályázatunk az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Programjának keretében 2016 és 2021 között működő két különböző matematikadidaktikai tárgyú projekt, az MTA-ELTE Korszerű Komplex Matematikaoktatás és az MTA-Rényi Felfedeztető Matematikatanítás projektek munkájának közösen tervezett folytatását mutatja be. Az új négyéves projekt célja a hazánkban jelenleg csak szűk körben gyakorolt felfedeztető matematikaoktatás széleskörű implementációjának segítése, a létező gyakorlat fejlesztése, adaptálása a modern kor kihívásaihoz, a hazai felfedeztető matematikaoktatási hagyományok jobb megismertetése a nemzetközi matematikadidaktikai közösséggel, illetve a korszerű nemzetközi kutatási trendek beépítése a Magyarországon folyó kutatásokba és fejlesztésekbe.
ályázatunk résztvevői az ország különböző régióiban dolgozó tapasztalt és fiatal kutatók, PhD-hallgatók, tanítók, tanárok, akik a matematikaoktatás különböző szintjeivel foglalkoznak az általános iskolától a tanárképzésig.
Kitüntetett célunk, hogy a projekt keretei között lehetőséget biztosítsunk korábban izoláltan dolgozó kutatók közötti együttműködésekre, a nemzetközi kutatások vérkeringésébe való bekapcsolódásra, minél több fiatal kutató, PhD-hallgató bevonására. Ezáltal projektünk fontos előrelépést jelentene a matematikadidaktikai kutatások hazai intézményesülése felé.

A kutatócsoport vezetője Vancsó Ödön, habilitált egyetemi docens, az ELTE TTK Matematikai Intézet Matematikatanítási és Módszertani Központ és az MTA-ELTE Korszerű Komplex Matematikaoktatási Kutatócsoport vezetője
A kutatócsoport tudományos koordinátora Gosztonyi Katalin, a projektmenedzsment szervezési és technikai részéért Csapodi Csaba felel, ők mindketten az ELTE TTK Matematikatanítási és Módszertani Központ oktatói.

A kutatócsoport több, egymással együttműködő és összefüggő, mégis önálló kutatási témával foglalkozó munkacsoportból áll (ld. lejjebb).

A munkacsoportok vezetői:
● Vancsó Ödön (központvezető, egyetemi docens, ELTE TTK, Rényi Intézet)
● Csapodi Csaba (Rényi Intézet, ELTE TTK)
● Gosztonyi Katalin (adjunktus, ELTE TTK)
● Juhász Péter (az MTA-Rényi Felfedeztető Matematikatanítás Kutatócsoport vezetője, a Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézet kutatója, a Szent István Gimnázium matematikatanára)
● Kónya Eszter (egyetemi docens, Debreceni Egyetem)
● Kosztolányi József (egyetemi docens, Szegedi Tudományegyetem)
● Kovács Zoltán (tanszékvezető, egyetemi docens, Eszterházy Károly Egyetem)

A kutatócsoport tagjainak névsora

A fent említett személyeken túl a kutatócsoport tagja további 12 kutató magyar egyetemekről (ők főleg matematika szakmódszertannal foglalkozó szakemberek, de van köztük matematikus és kognitív pszichológus is), valamint 4 külföldi (köztük két határontúli magyar) kutató.
A pályázat céljaival összhangban nagy hangsúlyt helyezünk a fiatal kutatók bevonására a kutatómunkába. Összesen 12 olyan nevesített résztvevője van a kutatócsoportnak, aki jelenleg a PhD tanulmányait végzi, munkája kapcsolódik valamely munkacsoport kutatásához és 9-en közülük valamely közoktatási intézményben is dolgoznak matematikatanárként.
A kutatócsoport közoktatáshoz való kapcsolódását erősíti (a fent említett, kutató és tanári szerepben egyaránt tevékenykedő személyeken kívül) 2 alsó tagozatos tanító és 12 felső tagozatos illetve középiskolai tanár, akik a pedagógus életpálya különböző szakaszán állnak.
A külföldi kapcsolatok fenntartását, fejlesztését, újak kialakítását is fontosnak tartjuk. A kutatásban együttműködő partnerként vesz részt Simon Modeste és Viviane Durand-Guerrier (Université de Montpellier, Franciaország), Johann Sjuts (Universität Osnabrück, Németország), Marianna Bosch (IQS Universitat Ramon Llull, Barcelona, Spanyolország), Luc Trouche (ENS Lyon, Franciaország), Alain Bernard (Université Paris-Est Créteil, Franciaország), Danny Beckers (Freudenthal Institut, Hollandia), Dirk de Bock (Catholic University Leuven, Belgium) Fenyvesi Kristóf (Jyväskyläi Egyetem, Finnország, az Élményműhely alapítója és vezetője), Földesi Katalin (Svédország), Vargyas Emese (Universität Leipzig, Németország), Szűcs Kinga (Universität Erfurt, Németország).

A határontúli magyar közösség matematikatanítási intézményeit is bevonjuk a kutatásba: a kutatócsoport tagjai között szereplő erdélyi és vajdasági kollégák mellett együttműködünk felvidéki és kárpátaljai kutatókkal és tanárokkal is.

Munkacsoportok

A projekt megvalósítása altémákra bontva több párhuzamos munkacsoportban zajlik, amelyek három nagyobb blokkba sorolhatók.

I. Felfedeztető matematikaoktatás - módszertani kérdések

A felfedeztető matematikaoktatás módszertanával kapcsolatos matematikadidaktikai kérdésekkel négy különböző munkacsoport foglalkozik, az általános- és középiskolai matematikaoktatás különböző szintjeit és témáit lefedve. Az első két csoport – elsősorban Varga Tamás matematikaoktatási koncepciójából kiindulva – a tanári munka támogatására fókuszál felfedeztető jellegű tanórák, illetve hosszabb tanítási folyamatok tervezését és megvalósítását illetően. A harmadik csoport Pósa Lajos módszeréből kiindulva azt vizsgálja, hogyan, milyen feltételekkel lehet tanulók minél szélesebb körét megszólítani ezzel az eredetileg tehetséggondozás céljára kidolgozott módszerrel, és milyen hatással van ez a matematikai eredményeikre, illetve különösen a matematikával kapcsolatos attitűdjeikre. A negyedik csoport az eszközhasználat szerepére fókuszál a felfedeztető matematikaoktatásban, különös tekintettel a matematikatanításban használt eszközkészlet mai igényeknek megfelelő továbbfejlesztésére.

I.1. Problémaalapú matematikaoktatás – tanórák tervezése és megvalósítása
I.2. Hosszabb felfedeztető tanítási folyamatok tervezése problémasorozatok formájában
I.3. A Pósa-módszer elemzése és implementálása
I.4. Eszközhasználat szerepe a felfedeztető matematikaoktatásban

II. Egyes matematikai témák felfedeztető tanítása

Két munkacsoport foglalkozik egyes matematikai témák tanításával kapcsolatos speciális kérdésekkel, a témák tanításával kapcsolatos magyar hagyományokat a korszerű nemzetközi trendekkel integrálva.

II.1. Valószínűségszámítás, statisztika
II.2. Diszkrét matematika

III. Transzverzális munkacsoportok: a matematikadidaktikai kutatások támogatása

Végül két munkacsoport foglalkozik olyan transzverzális kérdésekkel, amelyek a többi munkacsoport munkáját támogatják. Az egyik ilyen csoport a magyar matematikadidaktika közelmúltjának történetét és nemzetközi kapcsolatait térképezi fel, és hozzájárul a ma is releváns források összegyűjtéséhez és jobb hozzáférhetővé tételéhez. A másik csoport pedig egy angol-magyar matematika-szakmódszertani szótár fejlesztésével segíti a magyar kutatások bekapcsolását a nemzetközi vérkeringésbe (különös tekintettel a fiatal kutatók publikációs tevékenységének támogatására).

III.1. A magyar matematikadidaktika története: közelmúlt, nemzetközi kapcsolódások
III.2. Magyar-angol matematika-szakmódszertani fogalomtár

Megjelent publikációk

Fitriana, L., D. and Ekawati, R. and Kovács, Z. (2022). Perspectives on the problem-posing activity by prospective teachers: A cross-national study. Journal on Mathematics Education 13(1), 49-172. Q2
Csapodi C, Hoffmann M. (2021) Changes in Mathematics Core Curriculum and Matriculation Exam in the Light of the COVID-19-Shock. Education Sciences. 2021; 11(10):610. https://doi.org/10.3390/educsci11100610Q2
Kónya, E, & Kovács, Z. (2022). Management of Problem Solving in a Classroom Context, Center for Educational Policy Studies Journal, 12(1), 81-101. https://doi.org/10.26529/cepsj.895Q3
Báró. E. (2022). Observing critical thinking during online pair work in B. Maj-Tatsis & K. Tatsis. Critical thinking practices in mathematics education and beyond, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 128-136.
Fitriana, L. D. (2022). First experience with problem-posing: what can be done with a multiplication table? in B. Maj-Tatsis &K. Tatsis. Critical thinking practices in mathematics education and beyond, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 137-146.
Ilona Téglási (2022): Motivation and Development – Using Poly-Universe Game in Teaching Mathematics and Other School Subjects. Athens Journal of Sciences, 9, 1-16.

Közlésre elfogadott publikációk 2021. szeptember és 2022. augusztus között

Gosztonyi, K. (2022). Series of problems in Clairaut’s Elements of Geometry: Interaction between historical analysis and mathematics education research. ZDM – Mathematics Education (Q1 in Education, D1 in Mathematics)
Gosztonyi, K. (2022). Chapter 14. The New Math in Hungary: Tamás Varga’s Complex Mathematics Education Reform. In. D., de Bock (Ed.), Modern Mathematics. An International Movement? Springer
Kovács-Kószó, E., Kónya, E. & Kovács, Z. (2022). The influence of a problem-oriented approach on mathematically valuable discourses in the classroom, Proceedings of CERME12.
Kiss, M. & Kónya, E. (2022). Written test with oral explanation during the pandemic, Proceedings of CERME12.
Báró, E. (2022). Positive changes in affective variables: Two-round action research in Hungary and Romania, Proceedings of CERME12.
Fitriana, L., D. (2022).   Proceedings of CERME12.
Lócska, O. & Kovács, Z. (2022). The "Sense-Making-Algerba" project for Hungarian seventh graders, Proceedings of CERME12.
Eszter Bóra, Péter Juhász: How to use motion as a problem-solving tool? Problems from the Pósa camps, In: Problem Posing and Solving for Mathematically Gifted and Interested Students – Best Practices, Research and Enrichment, Springer-Spektrum
Eszter Bóra, Péter Juhász: Ausgehend vom Extrem – ein besonderer Problemfaden der Pósa-Methode, In: Mathematische Zeitschriften und Wettbewerbe für Kinder und Jugendliche. Band 4: Förderung für Talentierte und Interessierte über Grenzen hinweg, ISBN Print 978-3-95987-227-0, ISBN E-Book 978-3-95987-228-7
Lajos Pósa, Péter Juhász, Ryota Matsuura, Réka Szász: Problem Posing in Pósa Problem Threads, In: ICME14 book on Problem Posing and Problem Solving
Dániel Katona
: Didactic Transposition Circle: A proposal for complementing an essential tool of ATD, In: Research Perspectives: Extended Abstracts, Trends in Mathematics, Birkhäuser – Springer

Fejlesztés alatt álló publikációk 2021. szeptember és 2022. augusztus között

Gosztonyi, K., Varga, E. (módosítások feltételével elfogadva). Teachers’ practices and resources in the Hungarian „guided discovery” approach to teaching mathematics. Presenting and representing „series of problems”. ZDM – Mathematics Education (Q1 in Education, D1 in Mathematics)

Konferenciaelőadások, workshopok

Kónya, E. & Kovács, Z. The role of algorithmic skills and understanding of mathematical concepts in problem-solving. ProMath 2022 Conference, Thessaloniki, Greece, 22nd-24th August 2022.
Báró, E. What do students think about problem posing? ProMath 2022 Conference, Thessaloniki, Greece, 22nd-24th August 2022.
Fitriana, L., D. Generated Worthwhile Problem Promoting Algebraic Thinking: From Pattern Exploration to Generalization, 6th International Conference on Mathematics and Science Education (ICOMSE) 2022, Malang, East Java-Indonesia, 9th-10th August 2022.
Gosztonyi, K. Understanding the heuristic logic of Clairaut's Elements of Geometry. Workshop, European Summer University on the History and Epistemology in Mathematics Education (ESU9), Salerno, Italy, 18-22 July 2022.
Báró, E. Observing critical thinking during online pair work. Contemporary Mathematics Education (CME) 2022, Gdansk, Poland, 27th-30th June 2022.
Fitriana, L., D. First experience with problem-posing: what can be done with a multiplication table? Contemporary Mathematics Education (CME) 2022, Gdansk, Poland, 27th-30th June 2022.
Kónya, E. Invited discutant for Terezinha Nunes’ lecture: When what we know is not what we see: The place of quantitative reasoning in education., Public lectures series entitled “The future of education in a knowledge-rich society” organized by the Presidential Committee on Public Education of the MTA, Budapest, 2022. június 9.
Kiss, M. Hangüzenet otthonról és a matematika dolgozat. Matematika és Informatika Didaktikai Kutatások (MIDK) 2022, Baja, Magyarország, 2022. április 1-3.
Ödön Vancsó, Péter Fejes Tóth & Manfred Borovcnik: Conditional probability, Bayes and classical statistics – evaluation of the planned secondary school reform in Hungary presented by Ö. Vancsó on ICOTS-11 Rosario (Argentina, September 11-16 2022) appears in Proceedings of ICOTS-11
Péter Fejes Tóth, Ödön Vancsó & Manfred Borovcnik: Experiences of the testing of an experimental curriculum: combinatorial thinking’s role in the introduction of hypothesis testing, presented by P. Fejes-Tóth on ICOTS-11 Rosario (Argentina, September 11-16 2022) appears in Proceedings of ICOTS-11

A felső tagozatos és a középiskolai matematika kerettantervek, valamint a részletes érettségi követelmények matematikából angol nyelven elérhetők ebben a mappában.

Ha valaki szeretne kapcsolatba lépni a kutatócsoporttal, akkor a vancso.odon@gmail.com és a csapodi.csaba@ttk.elte.hu email címeken teheti ezt meg.

Csoportvezető:

Munkatársak:

Események: