2018. 11. 27. 16:00 - 2018. 11. 27. 17:00
ELTE Déli épület – 3-219-es Turán-terem
-
-
-
-
Esemény típusa: szeminárium
Szervezés: Külsős
-
-

Leírás

A kísérleti pszichológia egyik friss eredménye, hogy a tanulási folyamatban a tanult anyag előhívása lényegesen hatékonyabb eszköz, mint az újratanulás. Ezt a jelenséget előhívási vagy tesztelési hatásnak hívják.

 

Az előhívásos tanulás hatékonyságát korábban főleg szövegtanulásnál és idegen szavak tanulásánál vizsgálták. A matematika területén azonban nem csak a lexikális tudás visszaadására van szükség, hanem a megértésre is, pl. definíciók, fogalmak esetében. Első kísérletünkben az előhívásos tanulás hatékonyságát egy szakközépiskolában vizsgáltuk, az elemi geometria tanításának keretében.

Ennek eredményei és tapasztalatai alapján 125 elsőéves matematikatanár szakos hallgatót érintő kísérletet folytattunk, hogy vizsgáljuk a módszer hatékonyságát egyetemi szinten. A kísérletnek további célja volt a diákok tudásának és megmaradó tudásának növelése, valamint a lemorzsolódás csökkentése számelméletből. Fontos megemlíteni, hogy egy nem laboratóriumi kísérletről van szó, ennek köszönhetően a diákok a többi tantárgyból a normál tanrendnek és elvárásoknak megfelelően kellett, hogy készüljenek és adjanak számot tudásukról.  Az előadásban a két kísérlet eredményeiről számolunk be.  A hallgatók maradandó tudását is teszteltük fél évvel később.

 

A kutatás a Matematika Tudáselméleti és -Pszichológiai Kutatócsoport keretei közt zajlott.