Leírás
A Varga Tamás által 1963 és '78 között vezetett komplex matematikaoktatási reformmozgalom a magyar matematikaoktatás történetének egyik legfontosabb mérföldköve, amely máig nagy hatást gyakorol a matematikaoktatásról való hazai gondolkodásra. Bár Varga Tamás koncepciója ma is sok szempontból aktuális, és számos matematikaoktatással kapcsolatos kihívásra kínál választ (ideértve többek között az értve tanulást, a kompetenciafejlesztést, az alkalmazható tudás, problémamegoldó gondolkodás fejlesztését, az örömteli matematikatanulást vagy a differenciálást, a gyerekek egyéni szükségleteinek figyelembe vételét), azt a gyakorlatban csak a tanárok egy szűk köre követi, szélesebb körben viszont sosem épült be a tanárok hétköznapi gyakorlatába.
Előadásom első részében doktori kutatásaimat mutatom be, amelyben történeti és didaktikai szempontból elemeztem Varga Tamás reformját. A korabeli francia „mathématiques modernes" reformmal összehasonlítva mutatom meg, hogyan kapcsolódik a magyar mozgalom a korabeli nemzetközi reformmozgalomhoz, és miben tér el annak fősodrától, a hazai matematikai kultúra és felfedezető matematikaoktatási hagyományok sajátosságaira építve.
Az előadás második részében pedig az MTA-ELTE Korszerű Komplex Matematikaoktatás projekt keretében folyó kutatásaimról beszélek, amely a Varga Tamás szellemiségét követő matematikatanárok munkájának elemzésére épül, és ezen keresztül vizsgálja a felfedeztető matematikaoktatás szélesebb körben való elterjesztésének lehetőségeit.