2025. 05. 05.

Hogyan lehet megújítani a matematika tanítását? Hogyan hat a majdani érettségi a középiskolai matematika oktatásra? Milyen válasz adható arra a gyakori kérdésre, hogy mégis milyen haszna lesz majd mindannak, amit ez idő alatt matekból a diákok tanulnak? Csapodi Csaba a Rényi  szakmódszertannal foglalkozó kutatója számos izgalmas kérdésről beszélt: „Hosszasan beszélgethetünk arról, hogy meg kell-e tanítani a valós számok halmazán értelmezett trigonometriát minden egyes embernek, vagy hogy fontos-e az egyenes egyenletét ismerni-e a diáknak, és arról, hogy akkor most digitális eszközöket használunk vagy papíron dolgozunk, hogy csoportmunkában vagy egyénileg kell egy feladatot megoldani? Ezek mind fontos kérdései a matematika tanításának, de valójában a leglényegesebbnek azt látom, hogy milyenek a tanárok." Mint az interjúból kiderült, nemzetközi kutatások szerint egy ország jólléte nagymértékben függ az oktatás minőségétől, és az oktatás minősége pedig elsősorban a tanári kvalitásokon múlik. Természetesen az is téma volt ebben a műsorban, hogy miként lehetne vonzóbbá tenni a tanári pályát a fiatalok számára, mit kellene tenni, hogy matematikát kiválóan tudó fiatal, ne bankszférában helyezkedjen el, hanem tanárnak menjen? 

A kérdésre, hogy most mivel foglalkozik a Rényi Intézetben, Csapodi Csaba beszélt arról, hogy két projekt is fut jelenleg, és számára nagyon inspiráló egy ilyen közegben dolgozni. Az MTA-Rényi-ELTE Matematikadidaktika Kutatócsoport pályázatában a kutatásuknak alapvetően két iránya lesz. Az egyik: mivel lehet elősegíteni azt, hogy a tanulók jobban megértsék az elvont matematikai fogalmakat? a másik: egy egyszerűnek tűnő, valójában rendkívül bonyolult kérdés, hogy mitől jó egy tanár? Vagyis hogyan érhető el a matematika tanári képzés során, hogy egy tanár jó tanár legyen? „Ez részben kapcsolódik a Így tanítanánk mi programhoz, ez egy szintén általam elindított kezdeményezés - árulja el Csapodi Csaba -, mert már tíz éve vagyok az ELTÉ-n a tanárképzésben, és azt látom, hogy amikor kikerülnek a fiatalok az egyetemről, sokszor kevés konkrét segítséget kapnak, hogyan is lenne érdemes tanítani? Négy kollégával együtt elkezdtünk tanítási segédanyagokat készíteni és azokat egy honlapra feltenni, hamarosan nyilvánosságra hozzuk ezt a honlapot. Ezek olyan anyagok lesznek, amelyek nem tehetséggondozást szolgálnak, ezt nagyon fontos megjegyezni, hanem az abszolút átlagos gyerekek matematikai felkészítését segítik. Elég részletesek ahhoz, hogy egy tanár akár csak vasárnap este, ha nem tudja, hogy másnap mit csináljon, ezeket letöltve, be tudja vinni az órára. Nyilván valamiféle készülést ezek az anyagok is igényelnek, de részletes óravázlatokat készítünk, módszertani megjegyzésekkel, feladatlapokkal, kivágható segédanyagokkal, internetes segédletekkel, mind azt a célt szolgálják tehát, hogy elsősorban a fiatalabb kollégák módszertanilag kellően megalapozott matekórákat tartsanak...." A beszélgetésben a felfedeztető módszert is megismerteti a hallgatókkal a szakember, és az is kiderül, közelebb hozná-e a diákokhoz a matematikát, ha jobban ismernék az adott témakör történetét vagy akár alkalmazási területeit? 

Research department:
Szakmódszertan