Békési
József (SZTE JGYTFK):
Autóbuszos tömegközlekedés ütemezési problémái
A közlekedési társaságok számára lényeges szempont a költségeik
csökkentése, amit legkönnyebben az operatív költségeik csökkentésével
valósíthatnak meg. A közösségi közlekedésben ez a járatok, a járművek
optimalizált ütemezése segítségével történhet. Az optimalizálás nagyon
komplex feladat, ezért a műveletek ütemezését több fázisra bontva
szokás kezelni. Ezek általában a járműütemezés, járművezénylés, a
vezetőütemezés és a műszakkiosztás feladatai. Az előadásban
áttekintjük az említett részfeladatok közül az első 3 megoldására
szolgáló legfontosabb matematikai módszereket. Tárgyaljuk ezek
matematikai modelljeit, a megoldási lehetőségeiket is bemutatva. A
járművek ütemezési feladatának (vehicle scheduling problem, VSP)
megoldására a többdepós járműütemezési feladat Kliewer és szerzőtársai
által javasolt idő-tér hálózati modelljét (time-space network, TSN)
alkalmazzuk. Ennek eredményéből kiindulva bemutatunk egy lehetséges
eszközvezénylési modellt. Végezetül bemutatjuk a szintén Kliewer és
szerzőtársai által javasolt idő-tér
hálózaton alapuló kombinált eszköz és vezető ütemezési modellt,
valamint megoldási lehetőségét. Az előadás végén beszámolunk a Tisza
Volán Zrt. valós adatain végzett számításaink eredményeiről.